Patiëntgericht communiceren in de GGZ
Patiëntgericht communiceren is een wijze van communiceren die gericht is op herstel, eigen regie en empowerment. Patiëntgericht communiceren in de ggz dient als inspiratiebron voor alle hulpverleners (in opleiding) in de ggz die samen met hun patiënten of cliënten willen werken aan herstel.
Dit boek is een praktische gids voor alle ggz-hulpverleners die patiëntgericht willen communiceren met hun cliënten of patiënten. Patiëntgericht communiceren werkt. Je bereikt een prettige samenwerkingsrelatie, waarin je je cliënt de best mogelijke zorg kunt bieden. Hij voelt zich beter begrepen, gesteund en erkend. Hij krijgt meer greep op zijn situatie en vergroot zijn zelfredzaamheid. Dat levert belangrijke gezondheidseffecten op. In deze herziene, tweede druk is veel aandacht voor de nieuwe ggz, herstelondersteuning, positieve gezondheid, eigen regie, en ervaringsdeskundigheid. Er zijn geheel nieuwe hoofdstukken toegevoegd over autisme en herstelondersteunende taal.